,, Rö Hembygdsförening - Bruksanvisning till Facebookgruppen
   Du är här: Skip Navigation Links > FÖRENINGEN > Rö hembygdsförening på Facebook
GÄSTBOK

Föreningens grupp på Facebook

Vi har lagt upp gruppen Rö hembygdsförening på Facebook. För Dig som inte är hemtam på Facebook följer här en kort introduktion och anvisningar hur Du gör för att börja delta i gruppen.

Vi har länge funderat på hur vi skall skapa en plats på Internet där medlemmar och andra intresserade kan ställa frågor, dela med sig av sin kunskap och diskutera gemensamma intressen. Tyvärr är det mycket komplicerat att skapa ett eget forum av det slaget. Det finns säkerhetsproblem med att låta vem som helst skriva på vår webbplats, det finns alltid folk på nätet som vill förstöra för andra, och det kräver mycket arbete att hålla ordning på ett diskussionsforum. Allt det där har Facebook löst på ett ganska bra sätt och tar inget betalt för att man använder det. Därför har vi valt att låta Facebook ta hand om allt krångel, så att vi kan få tillgång till ett socialt medium för föreningens behov.

Facebook är förmodligen världens mest populära sociala medium. Det är många, många miljoner människor över hela världen som kommunicerar via Facebook och håller en nära kontakt med släkt och vänner som de inte träffar så ofta på annat sätt. Man blir medlem i Facebook genom att ange sin mailadress och välja ett lösenord. När man väl är medlem kan man skriva inlägg, ladda upp bilder och länkar, gå med i olika grupper, spela spel och även chatta i realtid. Man avgör själv vilka andra Facebook-medlemmar som skall se ens presentation och inlägg genom att göra dem till "vänner"

Som alla sociala medier har Facebook nackdelar. Det finns otrevliga människor som är medlemmar i olika grupper, det vimlar av idiotiska spel och "appar" som försöker lura till sig Dina uppgifter. Det gäller att vara misstänksam och tänka sig för flera gånger innan man klickar på en "Ja-knapp". Men det finns också goda möjligheter att styra vilka man vill ha med att göra och rensa bort saker som visar sig vara ett misstag att acceptera. Det tar ett tag att komma underfund med hur man gör olika saker, men eftersom det är ett socialt medium kan man alltid fråga dem som varit med längre än man själv.

För att gå med och komma åt vår nya grupp gör Du så här: (har Du redan ett Facebook-konto så gå direkt till den näst sista punkten nedan)

• Gå till Facebooks startsida
  • Ange Ditt namn och epostadress, välj ett lösenord och fyll i kön och födelsedatum. (Födelsedatum använder Facebook för att sålla bort sidor de tycker att Du är för ung för. Ganska amerikanskt, men det får man acceptera. Uppgiften visas inte om man inte tillåter det. Kön är en annan onödig uppgift - Facebook vill bara visa en liten gumma eller gubbe beroende på användarens kön.
  • Klicka på "Gå med"
  • Väl inne kan Du fylla i fler uppgifter om Dig själv, tala om vilka som skall få se Dina inlägg och mycket annat. Du kan söka efter personer Du känner och skicka en "vänförfrågan" till dem. De blir då meddelade att Du vill bli vän med dem och kan godkänna (eller avslå) förfrågan.
  • Samtidigt är det viktigt att veta att när man väl blivit medlem behöver man inte skriva någonting alls - många vill bara läsa vad som publiceras och hålla reda på vad som händer i föreningen.
  • Det är alltid trevligt om Du laddar upp ett profilfoto på Dig själv, annars har andra svårt att veta vem det är de vill bli vän med när de söker på Ditt namn och får 100 svar. Men det är inte nödvändigt.
  • När Du känt Dig för ett tag och börjar få litet kläm på Facebook skall Du söka efter "Rö hembygdsförening" och hoppa dit. Där ber Du att få bli med i gruppen. Vi får då ett meddelande och kan säga OK, och sedan är Du med och kan läsa och skriva och ladda upp bilder och allt det där Du kan göra på Din egen Facebook-sida.
  • Vi annonserar våra aktiviteter där också, och Du kan anmäla Dig där i stället för att maila eller ringa om Du vill.

Vi hoppas att den här möjligheten skall komma till flitig användning i föreningen och hälsar Dig varmt välkommen.

Styrelsen

Sidan först publicerad 2012-05-01, senast uppdaterad 2020-08-23.