,, Rö Hembygdsförening - Framtidsplaner
   Du är här: Skip Navigation Links > FÖRENINGEN > Framtidsplaner
GÄSTBOK

Framtidsplaner

är berättar vi om våra idéer och framtidsplaner för Rö Hembygdsförening, dels för att berätta om vad ni har att vänta, dels för att bjuda in till en diskussion - vad tycker ni är mest intressant och borde utvidgas? Finns det områden inom vi har missat helt och borde titta närmare på? Välkommen med era kommentarer och förslag; via epost till info(at)rosocken.se, i Gästboken eller telefon till någon av styrelsemedlemmarna. Är Du med på Facebook kan Du också ansluta Dig till "Rö Hembygdsförening på FB" - ett webbforum där Du kan skriva och läsa inlägg om allt som har med föreningens verksamhet att göra.

Aktiviteter

Att delge medlemmarna forskningsresultat och annan information om Rö socken är ett av föreningens huvudsyften. Det kan ta formen av föredrag, utställningar, kurser, och förstås, nya sidor och nytt innehåll på webbplatsen. Vi vill försöka lägga till något nytt att läsa på webbplatsen varje vecka, men de andra aktiviteterna kan förstås inte bli lika tätt återkommande.

Vi kommer att fortsätta arbetet med att leta reda på försvunna platser, forska i deras historia och sätta ut informationsskyltar där.

Vi kommer att anordna fler kulturvandringar till intressanta platser i Rö, så att vi får tillfälle att komma ut i vår vackra - men i bland regniga och kalla - natur.

Promenadslingan som invigdes i september 2014 kommer förstås att finnas kvar. Vi kommer också att sätta ut flera skyltar längs slingan, vi har en handfull platser kvar att forska på och göra berättelser om.

2017 skapade vi en ny promenadslinga - eller kanske snarare en vandringsled - i skogarna kring Näs, och våren 2018 skapade vi med hjälp från Näs en rastplats ungefär halvvägs på den 7 km långa slingan, där man kan sitta ned och äta sin medförda picknick.

Vi tycker också att det tillhör Hembygdsföreningens uppgifter att arrangera evenemang med ett rent socialt syfte - att ge Röborna en chans att träffas under trevliga former för att umgås och lära känna varandra. De första två åren hade vi en julavslutning med glögg och pepparkakor, men från och med 2013 kallar vi den i stället höstfest. Meningen är att höstfesten skall gå av stapeln sent i oktober eller tidigt i november, innan julstressen sätter in, och bjuda på litet gott att äta och dricka och något lättsamt föredrag eller uppträdande. Vi är alltid tacksamma för idéer och tips!

Samarbete

Vi har haft många intressanta och givande kontakter med andra föreningar, både i närområdet och litet längre bort, och vill fortsätta och vidareutveckla samarbetet med dem. Bland annat blev vi 2017 inbjudna att medverka i en utställning på Stockholms läns museum tillsammans med andra hembygdsföreningar, vilket genomfördes 1/4 till 22/5. Vi har också deltagit i ett panelsamtal där vi fick presentera föreningen på Norrtälje museum och medverkade med ett bildspel på museet.

Forskning

En viktig del av föreningens verksamhet är den lokal- och personhistoriska forskningen. Vi har kommit en bit vidare med personnotisregistret, som nu innehåller vigselnotiser fram till 1799 och födelsenotiser fram till 1777. Dödnotiserna har vi än så länge inte hunnit börja med. Vi har höjt den ursprungliga ambitionen, som var att täcka allt material fram till 1750, så att vi till sist har med allt till och med 1799. Skälet till den gränsen är att ett liknande projekt pågår i Norrtälje släktforskarförening, som har som mål att täcka hela 1800-talet och 1900-talet så långt som källorna inte är hemligstämplade.

De senaste åren har vi dock skiftat fokus från att publicera källmaterial till att publicera faktiska forskningsresultat. De senaste åren har en serie korta biografier över "kändisar" med koppling till Rö publicerats. 2015 fick vi en representant i redaktionskommittén för Sjuhundrabygden och medverkar fortfarande i årsskriften.

De som hittills bidragit till forskningen är personer som främst är inriktade på historisk forskning. Det vore därför mycket trevligt med bidrag inom andra områden - allt i Rö handlar ju inte om historia! Är det något Du är speciellt intresserad av så hör av Dig till styrelsen - Du behöver inte nödvändigtvis skriva själv, bara Du kan bidra med fakta och i bästa fall bilder. Alla förslag och idéer på det området är mycket välkomna och styrelsen kommer på alla sätt den kan stötta initiativ till nya projekt.

Delaktighet

Styrelsen strävar efter att engagera så många som möjligt av medlemmarna i föreningsarbetet. Det krävs inga särskilda kunskaper eller egenskaper för att göra viktiga insatser för att hålla föreningen levande. Vi påminner till exempel om möjligheten att bli skyltfadder; det kräver ju egentligen bara en promenad och ett telefonsamtal några gånger om året.

Styrelsen

Sidan först publicerad 2009-02-22, senast uppdaterad 2021-05-15.