Begreppsförklaringar
är man läser om gårdar och torp förr i tiden stöter man på en mängd ord som inte
används längre och det därför inte alltid är självklart vad de innebär. Det här
avsnittet försöker förklara de viktigaste begreppen så att Du förstår uppgifterna
i platsregistret och på andra sidor här på Rösajten.
Jordnatur är ett centralt begrepp för att förstå hur jordägande och skatter
fungerade förr i tiden. All jord i Sverige hade från äldsta tid och ända
in på 1900-talet en jordnatur, som påverkade arv, köp och byte av jord och även
skatterna, för den normala skatten var kopplad till jorden och inte till en person.
Från början var all jord i Sverige antingen kronans eller i privat ägo. Under medeltiden
skapades ett system med världsligt och kyrkligt frälse (Alsnö stadga 1280 brukar nämnas som startpunkten). Det innebar
att den som var frälseman slapp betala skatt till kronan; det världsliga frälset
fick sin skattefrihet som lön för att man ställde upp med ryttare, häst, vapen och
annan utrustning; det kyrkliga frälsets motprestation var åtminstone i början dess
stora betydelse för den framväxande administrationen – i princip var det ju bara
präster som kunde läsa och skriva. Kyrkan lade på alla bönder en egen skatt som
kallades tionde; en tiondel av böndernas inkomst skulle kyrkan ha. Begreppet adel
betyder värdsligt frälse, men det är en betydligt senare term, som började användas
i slutet av 1500-talet.
Wikipedia har en bra sammanfattning av adelns organisation och privilegier
genom tiderna.
Fram till reformationens början på 1520-talet övergick mycket jord från enskilda
personer till kyrkan för att tillförsäkra givaren salighet efter döden. Kronan donerade
också jord till förtjänta personer inom det världsliga frälset.
När Gustav Vasas reformation inleddes 1527 var all jord indelad efter jordnatur;
frälsejord, som ägdes av en frälseman; kyrkojord, som ägdes av kyrkan;
kronojord, som ägdes av Kronan; eller skattejord, som ägdes av en
ofrälse.
Den som brukade frälsejord kallades frälselandbo eller frälsebonde
och betalade sin skatt till frälsemannen som ägde jorden. Den som brukade kyrkojord
kallades förstås kyrkolandbo eller kyrkobonde och betalade sin skatt
till kyrkan; det kunde vara en biskop, ett kloster eller en sockenkyrka som ägde
gården han brukade. Den som brukade kronojord kallades på samma sätt kronobonde
och betalade en avgift, avrad, till Kronan.
Den som ägde sin egen jord kallades skattebonde och betalade också sin skatt
till kronan. Oavsett vilken jordnatur gården hade betalades skatten oftast in natura
med olika jordbruksprodukter, men landbor betalade också ofta med dagsverken på
jordägarens gårdar.
Under reformationen reducerade, dvs. återtog, Kronan huvuddelen av kyrkojorden.
Gustaf Vasa var dessutom inte så noga med att skilja på Kronans och sin privata
egendom, så mycket av den återtagna jorden tog han för egen räkning och kallade
arv och eget. Det världsliga frälset fick också rätt att ta tillbaka all
jord de donerat till kyrkan sedan 1454. Kyrkotiondena skulle i fortsättningen betalas
till Kronan i stället, utom den del (1/3) som faktiskt gick till sockenprästerna
och inte till biskoparna eller Påven. Följden blev att kyrkans ekonomiska och militära
maktställning i Sverige raserades totalt. Efter 1618 har vi inte sett begreppet
kyrkojord användas.
Gustav Vasas reduktion var inte den första och inte den sista; i Wikipedia finns mer att läsa. Han stramade också upp administrationen
genom att varje år kräva skriftliga redovisningar från sina fogdar, tidigare hade
nog en hel del hamnat i fogdarnas egna fickor. De årliga redovisningarna arkiverades
och finns till stor del bevarade. De brukar kallas Landskapshandlingar och
innehåller bland annat jordeböcker, som är förteckningar över gårdarna med
uppgifter om den skatt de skulle betala.
Under Gustav Vasas tid blev statsfinanserna för en tid tryggade, men redan Erik
XIV började göra av med pengarna fortare än de kom in. Statens dåliga finanser gjorde
att kronojord såldes eller donerades i stället för lön till adelsmän; därigenom
blev jorden frälsejord och slutade att generera skatteintäkter för Kronan. Den årliga
räntan, som skatten kallades, hamnade hos de adliga jordägarna i stället
för hos Kronan.
Kronans donationer (som var för evigt och ärvdes) och förläningar (som var till
en viss person under hans livstid) ökade i en rasande fart för att nå en kulmen
under Drottning Kristinas tid. I teorin skulle förläningar återgå till kronan när
innehavaren dog, men i praktiken fick arvingarna oftast behålla faderns förläningar.
Ett försök att hejda förloppet gjordes under Karl IX (Norrköpings beslut 1604),
då man förbjöd Kungen att ge bort egendom för alltid, men bestämmelserna bröts redan
under hans egen regeringstid.
Ytterligare några försök att rädda statens finanser gjordes i mitten av 1600-talet,
men det var under Karl XI som reduktionen tog fart. Enligt beslut på Riksdagarna
1680, 1683 och 1686 fick Kronan rätt att ta tillbaka i princip allt som någonsin
varit kronoegendom.
Som bekant använde Karl XI till stora delar den återtagna egendomen för att skapa
det så kallade yngre indelningsverket, ett system för att avlöna statens
ämbetsmän (många av dem militärer, förstås) med avkastningen från kronojord.
Reglerna för köp, byte och arv av jord var invecklade. Äganderätten till mark bevisades
med ett fastebrev, vilket är samma sak som vår tids lagfart. Man sökte fasta
på sitt jordförvärv vid Häradstinget. Men arvsreglerna var sådana, att man måste
ge sin släkt förköpsrätt när man sålde jord man ärvt. Därför måste man uppbjuda
egendomen vid tre ting så att släktingar kunde lägga bud på jorden. Arvsrätten var
dessutom i princip obegränsad, så det kunde handla om mycket avlägsna släktingar.
Eftersom man oftast hade tre ting om året tog det alltså ett år innan man kunde
få fasta på jord man köpt.
Man skilde också på att äga jorden som sådan och att äga rätten till skatten (räntan)
från jorden. Skatterätten betraktades som fast egendom och kunde köpas, säljas,
bytas och ärvas utan att man ägde jorden som räntan avsåg. Under 1600-talet uppkom
därför begreppen skattefrälsejord och frälseskattejord – det första
innebar att Kronan sålde eller gav bort skatterätten till någon, som därefter fick
räntan i stället för Kronan, medan jorden fortfarande tillhörde Kronan; det andra
att någon som ägde frälsejord överlät rätten till räntan men behöll jorden. I jordeböckerna
är det inte alltid uppenbart om det är jord, ränta eller bådadera som någon äger.
Bland adelns privilegier fanns en rättighet att slippa skatta för egendom som låg
inom en mil från deras sätesgård, frihetsmilen. Om sätesgården bebyggdes
ståndsmässigt kunde den bli säteri, så kallat ypperligt frälse. Ett
säteri var befriat från all form av skatt till kronan, vilket inte allmän frälsejord
var. Frälsebönder inom frihetsmilen slapp en del skyldigheter som betungade andra
frälsebönder, som skjutsning, uttagning till krigstjänst och annat, men å andra
sidan ålades de en ofta tung dagsverkesplikt vid säteriet. Frälsehemman som gränsade
till säteriet och ägdes av samma ägare sades ligga inom säteriets rå och rör;
bönderna där hade samma villkor som säteriets egna.
Karl XI:s reduktion satte stopp också för säterierna; inga nya fick bildas. Fram
till 1723 fick endast adelsmän äga frälsejord, men det året bestämdes att också
präster och borgare fick köpa allmän frälsejord, dvs. inte säterier. 1789 öppnades
den möjligheten också för bönder, och till sist, 1810, togs även spärren för säterier
bort.
Jordetal och mantal är andra viktiga begrepp. Jordetalet angav en
gårds storlek och var grunden för skatteberäkningen. Jordetalet var inte något ytmått,
utan snarare en uppgift på jordens värde. Jordetalet räknades (precis som pengar)
i mark, öre, örtug och penningar. Det gick 8 öre på marken, 3 örtugar på öret och
8 penningar på örtugen. En gång i tiden kan jordetalet helt enkelt ha varit jordens
värde i pengar, men man tog också hänsyn till jordens beskaffenhet genom att införa
något som kallas gällertal. Man uttryckte det till exempel så att ”örtugen
gäller för 1 mark i Lisinge”. Ibland betalades dock mer än vad jordetalet och gällertalet
anger, skillnaden kallades vängåva. Inflationen kan naturligtvis också ha
påverkat gällertalet. Mot 1500-talets slut verkar man ha tröttnat på att räkna i
fyra enheter och jordetalen anges därefter vanligen i öre och penningar; ett öre
motsvarade då förstås 24 penningar. På Rösajten är alla jordetal omräknade till
öresland (eventuellt med bråkdelar) för att bespara Dig en del huvudräkning.
Mantal är en grov klassning av gårdens storlek som infördes på 1600-talet;
tidigare hade man talat om hela och halva hemman. Även mantalet användes som bas
för beskattningen och gjorde det under lång tid. Efter hand delades gårdar och mindre
fastigheter styckades av, så mantalet blev så småningom komplicerade bråktal. Mantalet
användes tillsammans med bynamnet och gårdens nummer i jordeboken som beteckning
på en viss gård ända in på 1920-talet, när de moderna fastighetsregistren upprättades.
När Lövsta avstyckades från Risby 1882 kallades det ”104/930 mantal av 38/93 mantal
Risby Nr. 1”. Det nuvarande numret Risby 1:4 är onekligen kortare!
Sidan först publicerad 2011-02-02